תפריט

חוק ישיבה בעבודה

חוק הזכות לעבודה בישיבה מעגן את אחת הזכויות הבסיסיות ביותר של העובד, זכותו לשמור על בריאותו, כבודו האישי ונוחותו בעת העבודה, ולבצע את העבודה בישיבה, במידת האפשר כמובן ומבלי לפגוע באיכות עבודתו. חוק ישיבה בעבודה מאפשר לבית הדין לעבודה להטיל צווי עשה, צווי מניעה ופיצויים גבוהים במיוחד, על מעסיקים שאינם מכבדים את החוק. למרות שלא כל העובדים מודעים לכך, מדובר על חוק גורף החל בכל מקומות העבודה, כמו מקומות עבודה בהם מועסקים צעירים כגון ברמנים, טבחים, עובדי מלונאות, מוכרי בגדים ועוד (למעט מספר מועט של מקומות המנויים בפקודת הבטיחות בעבודה שהוחרגו ממנו) ולא רק לגבי קופאיות בסופרמרקטים.

בהתאם לחוק הזכות לעבודה בישיבה, מעסיק יעמיד לרשות עובד במקום העבודה מושב לעבודה ולא ימנע מעובד ישיבה במהלך העבודה, אלא אם כן הוכיח המעסיק שביצועה הרגיל של העבודה אינו מאפשר ישיבה, כאשר בהתאם לפסיקת בתי הדין לעבודה הכלל הוא מתן אפשרות לבצע את העבודה בישיבה והחריג הוא מצבים בהם לא ניתן לבצע את העבודה או לפחות חלקה בישיבה.

תובענה במסגרת חוק ישיבה בעבודה

גם היום, שנים רבות לאחר כניסת חוק הזכות לעבודה בישיבה לתוקף, קיימים מקומות עבודה רבים, במיוחד בענפי האופנה והמזון, שאינם עומדים בתנאי הדין לעניין מתן הזכות לעבודה בישיבה.

בהקשר זה חשוב להדגיש כי החובה לאפשר לעובד ישיבה בעבודה נכונה גם אם רק חלק מהעבודה ניתן לביצוע בישיבה.

כל עובד פרטי או ועד עובדים רשאי להגיש תלונה בגין אי מתן אפשרות ישיבה סבירה בעבודה. למעשה, חובת המעסיק היא לא רק לספק לעובדים מושב לעבודה, אלא גם לספק לעובדים כיסאות או ספסלים מתאימים, בעלי משענת גב, במספר מספיק ובמצב תקין, לישיבה בעת הפסקה בעבודה.

הטריבונל המוסמך לדון בתובענות אלו על פי החוק הוא בית הדין לעבודה. בית הדין הארצי לעבודה קבע כי לא תישמע טענת הגנה של מעסיק כי התנער מאחריותו לספק מקום ישיבה לעובד במהלך עבודתו, בכך שהעמיד לרשותו מקום ישיבה בהפסקה. מדובר בחובות נפרדות החלות על המעסיק, אותן עליו למלא כלפי העובד, כל אחת בפני עצמה.

בהתאם לחוק הזכות לעבודה בישיבה בית הדין לעבודה עשוי לחייב את המעסיק בפיצוי שאינו תלוי בנזק בסכום של עד 20,000 ₪ ובמקרים חריגים אף יכול לפסוק בית הדין לעבודה פיצויים לדוגמא בסכום של עד 200,000 ₪.

עומדים על זכותך לשבת

תובענות ייצוגיות

במקרה של מעסיק עם מספר עובדים גדול המפר את חוק הזכות לעבודה בישיבה ניתן להגיש בקשה לאישור תובענה ייצוגית כנגד אותו מעסיק שכן הפרת חוק הזכות לעבודה בישיבה נמנית בין המקרים בהם התיר המחוקק לנהל תובענה ייצוגית נגד מעסיק.

למעשה, בתי הדין לעבודה אישרו כבר ניהול תובענות ייצוגיות נגד מעסיקים בהתאם לחוק הזכות לעבודה בישיבה, הליכים שהובילו בסופו של שדבר לשיפור משמעותי בתנאי העסקה של עובדים רבים.

משרד עורכי דין מור יוסף ושות' בהובלתו של עו"ד אבי מור יוסף, בעל ניסיון רב בדיני עבודה וזכויות עובדים ומייצג עובדים ומעסיקים במגוון מצבים כגון יישום הוראות חוק הזכות לעבודה בישיבה.

**התכנים נועדו לספק אינפורמציה כללית בלבד ואינם בגדר עצה משפטית, חוות דעת מקצועית או תחליף להתייעצות עם עורך דין**

חוק ישיבה בעבודה
השאירו את הפרטים ונחזור אליכם:

זקוקים לטיפול משפטי? השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם 

דילוג לתוכן