תפריט

חובת שימוע לפני פיטורין

המצב הכלכלי הלא יציב בארץ ובעולם בכלל, בין היתר בעקבות משבר הקורונה, גורם לפיטורין של עובדים גם בחברות הנחשבות יציבות ומבוססות. המצב מעלה שוב ושוב את מושגי היסוד בעולם הפיטורין: פיצויים, הודעה מוקדמת, וגם: חובת שימוע לפני פיטורין. בשונה משאר הסעיפים להם עובדים מודעים יותר , על חובת השימוע הם פעמים רבות פשוט מוותרים, מחוסר מודעות, או מתוך מחשבה שאם כבר הוחלט על פיטוריהם, אין דבר שיוכל לשנות את ההחלטה. הדבר אינו מדויק, במיוחד כאשר הפיטורין נובעים מטענה כלשהי של המעסיק אשר בעיני העובד אינה מוצדקת. התייעצות עם עורך דין המתמחה בענייני עבודה יכול להביא לכך שהעובד לא יוותר על חובת שימוע לפני פיטורין וגם יגיע למעמד כשהוא מוכן יותר.

אל תוותרו על החובות שלכם

מהי למעשה חובת שימוע לפני פיטורין

כל מעסיק אמור לערוך למועסק שימוע טרם הודעת פיטורין חלוטה בכתב. שימוע הוא תהליך דיוני שנערך בדרך כלל פנים אל פנים, מטרת ההליך היא להשמיע בפני העובד את הסיבות שגרמו למעסיק לבחור בהפסקת עבודתו, ולאפשר לו להביע את עמדתו, טענותיו וכל עובדה שעשויה לשנות את ההחלטה לגבי סיום העסקתו.  על המעסיק לתת לעובד את הנימוקים המלאים לבחינת האפשרות להפסקת העסקתו זמן סביר לפני השימוע על מנת שלעובד תהיה אפשרות להיערך לשיחת השימוע.

אם למעסיק ישנם מסמכים ומידע עליהם מתבססת  כוונתו לפטר את העובד עליו לאפשר לעובד לעיין בהם קודם.

במהלך השימוע על המעסיק להקשיב היטב לטענותיו של העובד ולא רק כדי לצאת ידי חובה לאחר שההחלטה כבר התקבלה אלא לשקול באמת את הדברים שוב.

ככלל, על המעסיק לבצע רישום של הנאמר בשימוע ולמסור אותו לעובד לאחר ביצוע השימוע.

מעסיק שאינו ממלא את  כללי השימוע טרם ההחלטה על הפיטורים, נוהג על פניו שלא כדין והדבר עשוי לזכות את העובד בפיצוי, לעיתים בסכום של עשרות אלפי שקלים, ובמקרים קיצוניים אף בהחזרה לעבודה.

מהו הליך תקין

חובת שימוע לפני פיטורין מאפשרת לעובד לדרוש תאריך הגיוני מבחינת אורך הזמן שניתן לו להתכונן אליו, כאשר הזימון יישלח אליו באופני תקשורת מקובלים בלבד. העובד רשאי להביא איתו עורך דין, נציג עובדים או מי מטעמו שייצג אותו בפני המעביד. על המעסיק לעדכן את העובד בעילות שבגינן הוא שוקל להפסיק את העסקתו  טרם השימוע כדי לאפשר לו לענות לגביהן, כמו כן אם ישנם מסמכים המגבים את הכוונה לפטר את העובד, על המעסיק להציגם. הליך השימוע נועד לתת לעובד הזדמנות להשמיע טענותיו בטרם פיטוריו וחשוב לעובד לנצל הזדמנות זאת על מנת לשמור על זכויותיו.

חשוב לשים לב לפרטים הבאים: במקרה והמעסיק זימן את העובד לשימוע והעובד לא הגיע הוא לא יוכל לטעון על אי מתן זכות שימוע.

מעבר לכך, חובת השימוע יכולה להתקיים גם במקרים אחרים בהם חל  שינוי משמעותי בתנאי העסקה של העובד כמו לדוגמא במקרה של הקטנת היקף משרה לעובד.

משרד עורכי דין מור יוסף ושות' בהובלתו עו"ד אבי מור יוסף מייעץ בכל הנוגע לדיני עבודה על סמך ניסיון רב של צוות המשרד.

**התכנים נועדו לספק אינפורמציה כללית בלבד ואינם בגדר עצה משפטית, חוות דעת מקצועית או תחליף להתייעצות עם עורך דין**

חובת שימוע לפני פיטורין
השאירו את הפרטים ונחזור אליכם:

זקוקים לטיפול משפטי? השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם 

דילוג לתוכן