תפריט

תשלום על הפסקה בעבודה

מרבית הסוגיות הקשורות בזכויות עובדים במקומות עבודתם נפתרו בחוק באופן מוסדר ויסודי ופרושים על פני פסקי דין רבים לאורך השנים. אולם אחד הנושאים שאינם חד משמעיים באופן מובהק וברור לכולם הינו נושא הפסקה בעבודה, ובייחוד, תשלום על הפסקה בעבודה. החוק היבש במקרים רבים אינו מזכה את העובד בתשלום על הפסקה בעבודה. יחד עם זאת, קיימים עובדים רבים שכן זכאים לתשלום על זמן ההפסקה שאינם מודעים לכך.

חוקים לגבי תשלום על הפסקה בעבודה

מעסיק מחויב לתת לעובד כפים הפסקה של 45 דקות לפחות בכל יום עבודה של 6 שעות ומעלה. מתוך 45 דקות אלו מחויב המעסיק לתת הפסקה רצופה של 30 דקות לפחות.

כמו כן, מעסיק מחויב לתת גם למי שאינו מועסק בעבודת כפיים, אך מועסק 9 שעות עבודה ומעלה במשך 5 ימים בשבוע או 8 שעות עבודה ומעלה במשך 6 ימים בשבוע, הפסקה של 45 דקות בכל יום עבודה שמתוכה 30 דקות של הפסקה רצופה לפחות, כאשר בהפסקה זו אמור המעסיק לאפשר לעובד לצאת ממקום העבודה. בפועל, אם נוכחותו של העובד הכרחית בזמן זה, הוא אמור לקבל תשלום על זמן ההפסקה.

על פניו, ככל שהמעסיק לא מאפשר לעובד הפסקה של 45 דקות שלפחות 30 דקות ממנה היא הפסקה רצופה (לדוגמא, עבודה במוקדי שירות ומכירות בהן מפוצל זמן ההפסקה להפסקות קצרות מאוד) על המעסיק לשלם על זמן ההפסקה כחלק מזמן העבודה, אלא אם כן מדובר בהפסקות שהן ממשיות ורצוניות.

מכל מקום, הפסקות קצרות (לדוגמא לצורך צרכים או התרעננות) הן זמן עבודה שהמעסיק מחויב לשלם עליו.

בהתאם, מעסיק הדורש מעובדיו להיות זמינים לרשותו בזמן ההפסקה חייב לשלם לעובדים שכר עבודה גם בעבור ההפסקה ואם לא יעשה כן הוא חשוף לתביעה מצד העובדים בגין אי תשלום שכר עבודה מלא.

במקרה של מעסיק עם מספר גדול של עובדים אשר מפחית את זמן ההפסקה מזמן העבודה שלא כדין ניתן לבחון אפשרות להגשת בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד המעסיק.

זכאות תשלום על הפסקה בעבודה

כאמור, קיימים מקרים בהם תשלום על הפסקה בעבודה הנמשכת 30 דקות ברצף אינו מחויב על פי חוק ומקרים שיש לשלם על זמן ההפסקה (בדרך כלל כאשר העובד נדרש להיות זמין לרשות המעסיק גם בזמן ההפסקה). הפסקות קצרות והפסקות לצורך שירותים, עישון וכדו' אינן מנוכות מזמן העבודה ומשולמות כרגיל. הפסקה לצורך תפילה אינה מחוייבת בתשלום. כאשר קיימת בעיה בנושא ההפסקה או התשלום עליה, ניתן לפנות בתלונה ליחידה לאכיפת חוקי העבודה. יש לשים לב לכך שקיימים מקומות עבודה בהם חל הסכם קיבוצי, צו הרחבה או חוזה עבודה אישי על פיהם קיימים כללים ספציפיים לגבי אותו מקום עבודה.

משרד עורכי דין מור יוסף ושות' בהובלתו של עו"ד אבי מור יוסף  בעל ניסיון רב בתחום דיני עבודה ומלווה עובדים ומעסיקים בכל נושא הקשור לענייני עבודה.

**התכנים נועדו לספק אינפורמציה כללית בלבד ואינם בגדר עצה משפטית, חוות דעת מקצועית או תחליף להתייעצות עם עורך דין**

מידע על הפסקה בעבודה

תשלום על הפסקה בעבודה
השאירו את הפרטים ונחזור אליכם:

זקוקים לטיפול משפטי? השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם 

דילוג לתוכן