תפריט

דע את זכויותיך בדיני עבודה – תוספת שעות נוספות גלובאליות / עו"ד אבי מור יוסף

מעסיק יכול להגיע להסדר עם העובד לפיו ישולם לו רכיב של שעות נוספות גלובאליות בתלוש השכר במקום גמול שעות נוספות עבור כל שעה בנפרד ובמקרה זה לא יהיה צורך לערוך חישוב חודשי של התשלום עבור השעות הנוספות שבוצעו בפועל.

יחד עם זאת, תוספת שעות נוספות גלובאלית היא כדין רק אם היא משולמת כרכיב נפרד בתלוש השכר ובהתאם להסכם מתאים עם העובד, ואם התשלום מתאים לסכום השעות שהעובד עבד בפועל.

כלומר, אם סכום תוספת השעות הגלובאלית נמוכה משמעותית מהסכום לו היה זכאי העובד אם היה מבוצע לו חישוב שעתי רגיל בהתאם לכללי הדין, יכול להיות והמעסיק יחויב בתשלום הפרשים בגין אי תשלום שעות נוספות כדין (מדובר בבעיה נפוצה במקומות רבים כגון בענפי ההייטק בהם מבוצעים בפועל שעות נוספות רבות).

קיימים מקרים בהם תוספת שעות נוספות גלובאלית גבוהה מדי משמשת את המעסיק כדי להתחמק מתשלום זכויות נלוות על כל השכר שכן זכויות נלוות כגון פיצויי פיטורים, חופשה וכדומה מחושבות בדרך כלל רק לפי שכר היסוד כאשר לא מביאים בחשבון את תוספת השעות הגלובאלית.

להבדיל (מהוספת רכיב נפרד בתלוש לטובת תוספת שעות נוספות גלובאלית), ככלל, מעסיק אינו יכול לשלם לעובד שכר גלובאלי המגלם בתוכו שעות נוספות ועליו לבצע מעקב אחר שעות העבודה ולשלם לעובד בנפרד עבור שעות נוספות.

למעשה, קיימת פסיקה לפיה גם אם העובד חתם על הסכמה לפיה השכר שלו יהיה שכר גלובאלי כולל תשלום על שעות נוספות אין כל ערך להסכמה זו כיוון שהיא נוגדת את מטרת חוק שעות עבודה ומנוחה ועל המעסיק יהיה לשלם הפרשים לעובד בגין אי תשלום שעות נוספות.

ככלל, לצורך חישוב שווי השעות הנוספות לעובד בשכר גלובאלי יש לחשב את בסיס ערך השעה באמצעות חלוקת השכר (כולל התוספות כאמור) ב-182 שעות. כך לדוגמא עובד עם שכר בסיס של 6,000 ₪ שמקבל עמלות בשווי 2,000 ₪ ועבד 10 שעות נוספות באותו חודש בערך 125% צריך לקבל תוספת בסך של כ- 550 ₪ לשכר (סה"כ 8,000 ₪ שכר לחלק ל-182 שעות שווה כ-44 ₪, לכן ערך שעה נוספת אחת שווה כ- 55 ₪ ואת הסכום הזה צריך לכפול ב-10 השעות הנוספות שבוצעו).

חשוב לזכור כי קיימים מקרים חריגים ביותר בהם למעסיק אין חובה לשלם לעובד שעות נוספות. לדוגמא כאשר מדובר בתפקיד הדורש מידה מיוחדת של אמון אישי (בדרך כלל רלוונטי רק למשרות בכירות בלבד).

**התכנים נועדו לספק אינפורמציה כללית בלבד ואינם בגדר עצה משפטית, חוות דעת מקצועית או תחליף להתייעצות עם עורך דין**

השאירו את הפרטים ונחזור אליכם:

עוד בנושא

זקוקים לטיפול משפטי? השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם 

דילוג לתוכן